fredag 13 augusti 2010

Föräldramöten

I veckan som gått har lärarna och jag hållit två föräldramöten. Den första kvällen träffade vi föräldrarna till eleverna i årskurs 1-2-3. Vi kommer att ha sammanlagt 60 elever i dessa klasser och vi hade ca 80 föräldrar på plats, trevligt.

Att återse förra årets föräldrar kändes bra, så bra att jag själv överrumplades av att vilja ge var och en av dem en kram då de anlände. Nog har mitt samarbete med föräldrar alltid förlöpt väl men det är först i Gripsholmsskolan som jag delat ut så många kramar som rektor - även till föräldrar. När vi stod och välkomnade föräldrarna konstaterade vår lärare Ia att det kändes mera som en släktträff än ett föräldramöte och det är alldeles sant.

Efter att lärarna presenterat sig med humoristiska inslag kände jag att jag inför alla de nya föräldrarna behövde påtala att vi nog jobbar seriöst i Gripsholmsskolan trots alla glad tillrop från både föräldrar och lärare under presentationens gång...

Följande kväll träffade vi alla nya föräldrar till eleverna i de både förskoleklasserna. Vi kommer att ha 40 elever i förskoleklasserna och vi hade ca 60 föräldrar på plats denna kväll, tack för att ni kom allesammans.
Eftersom vi ännu inte känner varandra så väl, de nya föräldrarna och vi i personalen, blev stämningen något mera formell än vid det första mötet. Vi konstaterade ändå efteråt att det hade varit ett bra möte med många frågor och en god stämning.

Nu väntar städning, möblering, uppackning och förberedelse inför skolstarten nästa vecka.
Ser med värme fram emot att får träffa alla mina elever, såväl gamla som nya. Vi skall ha ett bra läsår 2010-2011 - det är på mitt ansvar att se till att så sker och att utgå ifrån vad som är bäst för eleverna är min främsta och viktigaste uppgift som rektor.

Inför det kommande skolåret har jag en hälsning till alla föräldrar:

"Bär ditt barn som den sista droppen vatten."

Citat är titeln på en bok skriven av Björn Ranelid. Läste boken i somras och kan varmt rekommendera den.


Trevlig helg och nästa vecka kör vi igång!
Hälsningar rektor Nina

2 kommentarer:

  1. Tack själv Nina för ditt otroliga engagemang

    Väldigt viktigt att vi som föräldrar inte glömmer bort att visa och säga hur fantastiskt duktiga ni är och att vi har allt förtroende för det jobb som ni gör!

    Är övertygad om att detta år kommer att bli lika bra som förra året

    SvaraRadera
  2. Vi ser med spänning fram emot detta år och är så glada att vi vågade språnget förra året!

    SvaraRadera