onsdag 23 juni 2010

Midsommar

Av de stora årsfesterna är midsommar med sina lövade majstänger och sin logdans den som är mest fylld av naturmystik.
Enligt gammal tro hade allting i naturen en särskild kraft vid midsommartid. Därför var det förr vanligt att man gick till källor för att dricka vatten på midsommarkvällen. Örter som hade plockats under midsommarnatten torkades och användes under resten av året som medicin mot sjukdomar.
När unga kvinnor i vår tid plockar sju blomster och lägger under kudden för att drömma om sin tillkommande, är också det ett uttryck för den gamla föreställningen om midsommarörternas speciella kraft.


Calle Schewens vals

"I Roslagens famn på den blommande ö,
där vågorna klucka mot strand
och vassarna vagga och nyslaget hö
det doftar emot mig ibland,
där sitter jag uti bersån på en bänk
och tittar på tärnor och mås,
som störta mot fjärden i glitter och stänk
på jakt efter födan gunås.
Själv blandar jag fredligt mitt kaffe med kron
till angenäm styrka och smak
och lyssnar till dragspelets lockande ton,
som hörs från mitt stugegemak..."

(Text och musik: Evert Taube)

Trevlig sommar!
rektor Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar