torsdag 1 oktober 2009

Att vara till nytta

"De människor jag älskar mest
dyker rakt ner i arbetet
utan att plaska omkring i grundvattnet
och simmar iväg med säkra tag
tills de nästan inte syns.
De tycks bli ett med sitt element,
släta svarta sälhuvuden
som guppar som halvflytande bollar..."

(Marge Piercy)

Härom veckan fick jag information om att vi efter skolstarten fått in 29 nya elevansökningar till vår skola. Detta är ett mycket glädjande besked för oss som jobbar här i skolan. Det betyder att uppstarten av Gripsholmsskolan lyckats väl och att vi har rätt inriktning på vår verksamhet. Vi har i dagsläget antagningskvoten fylld med råge ända fram till skolstart år 2015, det vill säga barn som är födda detta år 2009.

Vad jag ser hos mina lärare är att de dyker rakt ner i arbetet utan att plaska omkring i grundvattnet. De håller nu på att lära sig simma med säkra tag tills de nästan inte syns -men ser varandra ändå.
Det är klart att lärarnas engagerade arbete gör ringar på vattnet så att nya ansökningar strömmar in och det i sin tur värmer en rektors hjärta.

I dag har jag påbörjat undervisningen i engelska med datorns hjälp. Detta skedde med eleverna i åk 2 och vi har en överenskommelse om att varannan lektion jobba med espresso-engelska på datorn och varannan lektion jobba utgående från läroboken. Jag kan berätta att det gick strålande och att eleverna var helt uppslukade av sina övningsuppgifter.
Jag kan nu tydligt se att vi med vårt sätt att undervisa ligger i tiden.

Vecka 41 inleds undervisning i finska i Gripsholmsskolan! Vem skulle ha trott det..? Finska är ju inte precis något världsspråk och inte ens i Finland är det givet att svenskspråkiga prioriterar det finska språket särskilt högt. I vår skola har undervisning i finska efterfrågats och en liten grupp på max fem elever kommer att ha finska en timme i veckan efter skoltid. Poks-böckerna är redan beställda.


Nu väntar båtupptagning i Nådendal till helgen, hösten är här.

Trevlig helg till er alla,
rektor Nina

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag blir så glad varje vecka när jag läser din fina blogg.

    Vad spännande med finska kurs. Vi hoppas att Vidar vill delta.

    Trevlig helg med båtupptagning, även vi ska ta upp vår båt.

    Mvh

    Erika Lindqvist

    SvaraRadera
  2. Hej Nina,
    vi är sååå glada att vi valde Gripsholmsskolan!
    Det känns bra i magen varje morgon när vi lämnat Ellen.

    "Den som vågar vinner" är vårt nya familjemotto!

    Mvh
    /fam. Törenholt

    SvaraRadera
  3. Med finska rötter i familjen är finska givet ;-)

    SvaraRadera