lördag 15 augusti 2009

Dags för skolstart

"Krama mig ofta så blir jag glad och trygg
låt mig känna mig älskad även om jag varit stygg.
Stå fast, ni som är vuxna, trots mina prövningar och test,

för även om jag klagar är ni ändå bäst.
Visa mig i handling vad respekt är för någonting,
lär mig se det vackra i världen runt omkring.
Tala om att jag duger just precis som jag är,
och låt mig höra ofta att jag är er väldigt kär.
Låt vår skola vara ett ställe där tolerans och kärlek bor.
och kom ihåg att man kan leka även om man blivit stor!"
(Stina Norén)

På onsdagen inleder Gripsholmsskolan skolåret genom att alla elever, föräldrar och alla i personalen samlas runt flaggstången i hagen utanför skolbyggnaden. Där hissar vi skolans egen flagga med den vackra gripen och skolans namn som kännetecken.

Därefter sjunger vi vår skolas egen lystringssång med refrängen
"För en dag, för en tid, för ett liv, för en evighet. Det vi vet, det vi kan, det vi lär, blir vår livskunskap. Hjärna, hjärta, hälsa är vi, vi på Gripsholmsskolan!" Det är en kollega Simon Husberg som skrivit både melodi och text till vår sång och det tackar vi honom varmt för.

Efter sången är det med stor glädje och med stort allvar jag läser Stina Noréns vackra dikt "Krama mig ofta". Jag kommer att göra mitt yttersta för att vår skola skall vara "ett ställe där tolerans och kärlek bor".

Under veckan som gick höll vi föräldramöten två kvällar i rad för att informera hemmen om allt det praktiska i anslutning till skolgången. Vi har glada, energiska och engagerade föräldrar i vår skola -> bra! Klassmammor och -pappor valdes så att gemensamma aktiviteter kan komma igång genast under höstterminen. Föräldrarna sjöng glatt med i lystringssången så på onsdagen är det föräldrarna och personalen som tillsammans sjunger för barnen.

I början av veckan som kommer får personalen vara beredd på att hugga i ordentligt för att ställa i ordning i skolan. Renoveringen pågår in i det sista och det skall bli spännande att se hur långt byggnadsarbetarna kommit på måndag morgon...

Fortsättning följer,
hälsar rektor Nina

1 kommentar:

  1. Låter riktigt bra!

    Nu kan alla som vill lägga kommentarer till inläggen.

    //Mats

    SvaraRadera