fredag 28 september 2012

Lektionen är helig


"Genom åren har ni blivit uppmanade att sätta eleven och skolan i centrum.
Nu är det dags att sätta undervisningen i centrum".

Så skriver John Steinberg i en av sina böcker "Lektionen är helig".

Han har alldeles rätt och jag brukar resonera som så att jag som skolledare har till uppgift att se till att mina lärare får fokusera på det primära i skolan - nämligen undervisningen och samvaron med eleverna.

I kapitlet "Lektionen" i ovannämnda bok ställer Steinberg följande frågor till läraren gällande just lektionen:

- Startar ni i tid?
- Hur ofta bryts schemat?
-Är eleverna på plats?
- Hur ofta blir det avbrott?
- Hur ser dina första fyra minuter ut?
- Hur ser dina instruktioner ut?
- När är eleverna fokuserade och koncentrerade?
- Hur fördelar du din tid under lektionen?
- Kan dina elever studieteknik?

Relevanta frågor för varje pedagog att ställa sig med jämna mellanrum.


Vidare vill Steinberg i sin bok lyfta fram skolans ursprungliga syfte där läraren verkligen gör skillnad och är viktig. Uppdraget består bl a av:

- Du kan lyfta barns och ungdomars självförtroende och främja deras välmående.
- Du kan identifiera styrkor och inge hopp.
- Du kan ge insikter och förståelse hur världen fungerar.
- Du kan ge de basfärdigheter som behövs för att bli en kompetent medborgare.
- Du kan ge fördjupade insikter om och analyser av det som påverkar individer, grupper, samhälle och natur.
- Du kan ge goda studievanor.
- Du kan främja kreativ problemlösning.
- Du kan ge förståelse för solidaritet med människor och natur.
- Du kan bilda grupper där ni känner gemenskap och kämpar tillsammans mot samma mål.


Låt oss tillsammans gå in för att göra skillnad.


Trevlig helg,
rektor Nina






1 kommentar:

  1. jag blir varm om hjärtat och fylld av glädje av att läsa detta! En rektor som vill och kan ta sin pedagogiska ledarroll på allvar. En skola som är som en skola SKA vara!!!!!! Anna C

    SvaraRadera