fredag 21 september 2012

Den vilda rektorn


Lärarkåren och jag hade igår studiedag där vi fick lära oss hur det går till att skriva en bok. Det är nämligen så att vi tillsammans ska ge ut en bok om Gripsholmsskolan lagom till skolavslutningen i juni 2013. Det blev bland annat tal om vad boken kan tänkas komma att heta. Ett förslag var "Den vilda rektorn". Jag har bestämt mig för att ta förslaget som en komplimang. Kan tilläggas att boken nog kommer att ha en annan titel än denna. 

I dag har vi haft rektor och sju lärare från Österby skola i Ekenäs i Finland på besök i skolan. De var bland annat förundrade över hur lugnt det var i klasserna och i matsalen. Jag tar det som ett gott betyg att finländska lärare på besök i vår skola tycker att det råder lugn och ro på Gripsholmsskolan. Vi diskuterade om hur mycket all idrott och vistelse utomhus kan tänkas bidra till detta lugn. Mer än vi anar misstänker jag.

På onsdagen hade vi Sveriges Radio på besök. Reportern fanns på skolan mellan kl 9-15 och intervjuade både elever, lärare, en förälder samt mig. Det ska bli spännande att höra inslaget som sänds så småningom. Återkommer med info om när det är dags för sändning.

På tisdagen hade vi tidningen Måsen på besök. Anna ville höra oss berätta om hur vi jobbar med vårt tema Afrika-Tanzania-Mbuko. 
På tisdagen deltog jag också i ett kvalitetsseminarium tillsammans med andra rektorer och skolpolitiker i Strängnäs. Alltid intressant och lärorikt att sammankomma och prata skolfrågor. Jag är imponerad över hur engagerade alla rektorer var. Alla ville ivrigt berätta om sina verksamheter och vad som är på gång i de olika skolorna. Bådar gott inför framtiden.

I måndags träffade jag vår matleverantör Alex på Elsas skafferi och vi diskuterade ärenden inför Matrådets möte nästa vecka. En givande diskussion hade vi.

Vi har med andra ord en riktigt fullspäckad vecka i ryggen. Nästa vecka väntar cykelutflykter och teateruppvisning. Därefter behöver vi ha ett antal lugnare veckor då lärarna får fokusera på det primära i skolan - nämligen undervisningen i alla olika skolämnen.

Jag avslutar veckans blogg med några visdomsord ut boken "ta en paus - om du hinner":


"Riktig framgång är
att komma över rädslan
att misslyckas."

"De som tror att de kan, de kan."


God helg,
hälsar rektor Nina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar