torsdag 23 augusti 2012

Vi är igång


Nu är vi äntligen igång med skolåret 2012-2013. Denna höst valde Strängnäs kommun att senarelägga skolstarten med en vecka, så även vi på Gripsholmsskolan. Vi kommer i stället att gå en vecka längre i skolan i juni 2013.

Den första skoldagen samlades vi traditionsenligt för presentation av personalen samt för att tillsammans  sjunga skolans lystringssång. Denna gång hade vi inte möjlighet att hissa skolans flagga eftersom skolgården fortfarande är under uppbyggnad. Snart är det dock dags att samlas för att inviga den nya skolgården med flagghissning och invigning av klätterställningen, den numera berömda... Har ni förresten noterat hur liten den är? Smälter bra in tycker jag ;)

Eftersom vi blir allt fler har vi också  utökat matsalsutrymmena; på bilden ovan ser ni vårt nya kabinett som av husmor Annu döpts till "Pikku kamari" (Lilla kammaren). I Pikku kamari äter i första hand de elever som blivit stora nog att själva ta mat åt sig och som klarar av att konversera lågmält i samband med måltiden - nämligen eleverna i klass 4 och 5. Jag åt med en del av dessa elever igår och det var en fröjd att se hur alla njöt av att sitta och äta i det vackra och lugna rummet. Matsalens övriga rum går inte av för hackor heller för den delen, kom gärna på besök och titta in.

Det verkar som om att man kommit bra i gång i skolans alla tio klasser. Tänk att vi nu är uppe i elevantalet 210! De nya i personalen Christel, Jessica och Magnus verkar också trivas tillsammans med alla oss andra. Jag fick rentav tack av elever igår för att jag anställt så bra lärare, det ni!

Vill också i detta sammanhang informera om att jag finns på plats strax efter kl 8.15 på morgnarna. Jag agerar nämligen skoltaxi åt fyra elever som stiger av skolbussen vid den kommunala skolan och skjutsar eleverna till vår skola. Så vänta gärna en stund på morgonen om ni har något ärende till mig.

Det var allt för denna gång, ett riktigt gott och lyckligt skolår 2012-2013 tillönskar jag alla kära elever, alla i personalen, alla föräldrar samt alla andra som på något sätt känner sig anknutna till Gripsholmsskolan!


Varma hälsningar,
rektor Nina

Skolgården invigdes i dag, fredag.
Stämningsfullt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar