fredag 11 maj 2012

Vi skriver oss till läsning


... med datorns hjälp.

Gripsholmsskolan hade för någon vecka sedan besök av den norska professorn Arne Trageton. Han besökte nybörjarklasserna och träffade lärarna. Här följer en något uppdaterad sammanställning av det som Arne poängterar då eleverna skriver sig till läsning:

- idka stationsundervisning i klasserna, gärna 4-5 stationer per grupp

- vid en del av stationerna ska eleverna vara självgående så att läraren hinner hjälpa till där behovet är störst

- eleverna ska jobba med samma tema i anslutning till de olika stationerna men med olika hjälpmedel såsom lera, sand, klossar och annat material

- klassens möblering är mycket viktig, skapa många små rum i rummen

- tillverka stora Trageton-klossar i trä, utmärkta att laborera med

- mindre prat om det formella i språket (stavning m.m)

- mera prat om språkets uppbyggnad och utvidgning av texterna

och så till det som vi tidigare betonat:

- eleverna skriver i par

- paren ska helst stå och skriva, ergonomiskt bättre

- båda ska vara aktiva

- texterna ska alltid läsas för någon

- bilden till texten är mycket viktig (50 %-50 %), finmotoriken tränas

- texterna ska utmynna i böcker

- eleverna är producenter, inte konsumenter

- ju mindre barn, desto större typsnitt

- lekfull träning av fingersättningen


Se Arnes videon från besöket på Gripsholmsskolan på följande adresser eller via Arnes länk på vår hemsida:






Vi jobbar vidare Arne, hälsningar till dig!


Trevlig helg,
rektor Nina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar