fredag 9 december 2011

Alltför länge sedan

Tänk att man som rektor kan längta efter att få träffa skolans föräldrar i samband med föräldramöten...

Tanken slog mig i måndags då jag träffade nya och gamla föräldrar i årskurs 2 för att informera om att Gripsholmsskolan från januari 2012 startar upp en parallellklass i årskurs 2.
Det kändes så otroligt bra att träffa alla föräldrar för att informera, diskutera och för att svara på föräldrarnas frågor.

Att gå hem från ett föräldramöte och känna sig alldeles upprymd är verkligen en förmån :)

Jag har därför beslutat att jag själv håller i trådarna för vårvinterns föräldramöten i klasserna. Eftersom skolan växer sig större är det inte optimalt att kalla alla föräldrar samtidigt utan vi håller möten olika kvällar för f-klasserna, årskurs 1-klasserna, årskurs 2-klasserna och klass 3 & 4.

En bra framtida modell torde vara att höstens föräldramöten alltid hålls av lärarna i klasserna medan vårvinterns möten hålls av rektor. Jag känner att jag vill träffa föräldrarna för att berätta om skolans framtidsplaner, om det som pågår i nuet och också för att finnas till hands för att svara på frågor som finns.

Jag återkommer med kallelser till dessa föräldramöten; det första mötet som hålls i januari är för alla de nya föräldrar till barn födda 2006 som börjar på Gripsholmsskolan i augusti 2012. Vi har 95 barn som står i kö och vi antar 44 nya elever till de båda f-klasserna, spännande!

Det angenäma uppdraget att anställa ny personal drar också igång i rask takt då jullovet har passerat.

Men än befinner vi oss i adventstid och Gripsholmsskolan har i dag samlats för att uppmärksamma Nobeldagen den 10 dec. En av alla våra duktiga lärare Linda Saarela höll presentationen i dag och det gjorde hon på samma utmärkta sätt som Staffan berättade om Finlands väg till självständighet i tisdags - tack till er båda, bra jobbat!


En stämningsfull tredje advent i Nobles anda tillönskar jag er alla.

Hälsningar rektor Nina

1 kommentar:

  1. Trevlig lucia Nina och återigen TACK för att du är den du är! Känns som en så fantastisk förmån att få ha sina barn i Gripsholmsskolan!
    Kramar Linda

    SvaraRadera