torsdag 4 november 2010

Lyssna till ditt barn - med hjärtat


"För att du finns,
har jag fått lära mig..."

Säg så till ditt barn, det ger dem väldigt mycket självkänsla, säger Staffan Eller.

Jag hade förmånen att under höstlovet få höra Staffan Eller och Terése Stigdotter tala om hur viktigt det är att lyssna till sitt barn med hjärtat. Gripsholmsskolans föräldraförening hade ordnat kvällen som lockade glädjande många åhörare, trevligt!

Nämner här en del av det som sades;

- Förställ dig inte. Säg ja när du menar ja, säg nej när du menar nej.

- Nej är ett kärleksfullt ord - också.

- Håll inte inne med ditt nej tills det blir ett alltför stort nej till slut.

- Lita på din intuition i olika situationer.

- 25 konflikter/dag i en nära relation... våga vara i konflikt.

- Var äkta; säg vad du vill, vad du känner och hur du vill ha det.

- Tillåt dig att vara sårbar, ingen orkar och kan allt.

- I varje ny relation har jag något att lära.

- Ditt barn har kommit till dig för att du skall lära känna dig själv.

- Kom ihåg var hjärtat sitter.


Jag skall nu skriva till mina egna barn "För att du finns, har jag fått lära mig ..."

Gör det du också!

Trevlig helg,
rektor Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar