fredag 19 mars 2010

Att åstadkomma något

"Hemligheten med att åstadkomma något i livet
är först och främst en djup önskan att verkligen göra något.
Sedan en absolut fast övertygelse
att denna önskan kan bli verklighet.
Därefter att hålla kvar en tydlig, inre bild
av det man vill åstadkomma
och se den utvecklas steg för steg,
utan tvivel eller misströstan."

(Eileen Caddy)

Lärarna och jag hade i måndags en gemensam planeringsdag. Samvaron inleddes redan på söndag kväll då vi sammanstrålade i hamnen för att ge oss i väg på vår arbetskryssning.
När jag i väntan på incheckning iakttog mina lärare där de stod glada och energiska kände jag en stor stolthet över dem, vilken tur jag haft att hitta just dessa lärare till vår skola. Jag brukar nu som då poängtera för dem att det är viktigt att vi är professionella nog att acceptera varandras svaga sidor likaväl som vi skall glädjas åt varandras starka sidor. Jag har även redan från början gjort klart för dem att jag inte accepterar struntprat bakom ryggen på varandra. Åsikter och synpunkter skall framföras direkt till den person det berör. Vi har snart vårt första skolår i ryggen och jag kan säga att vi lyckats leva som vi lär, det är högt i tak och vi respekterar varandra. Inför nästa skolår ligger det på vårt ansvar att skolans anda lever vidare tillsammans med våra nya kolleger.

Ansökningstiden till nya tjänster i vår skola går ut på söndag och jag kan i dag berätta att Gripsholmsskolan fått motta 6 tjänsteansökningar från Finland och 11 tjänsteansökningar från Sverige gällande våra två pedagogtjänster. Till tjänsten som fritidspedagog har vi 5 sökande.
Av dessa sökande är 13 damer och 9 herrar. Några av dem har jag redan träffat och intervjutillfällena fortsätter under de kommande veckorna. De sökande från Finland kommer jag att träffa i Åbo veckan efter påsk. Spännande!

Planeringsdagen inleddes med en utvärdering av skolåret 09-10 så här långt. Vi diskuterade antal terminer, lektionslängd, raster, teman, ämnesintegrering, rutiner kring lunch och mellis, rutiner kring Eftis och Morris, ansvarsområden, skolans en-till-en mål, IUP:na, utvecklingssamtalen, dokumentation m.m.
När vi utvärderat klart blickade vi framåt mot läsåret 10-11 och gjorde en del ändringar utgående från det som framkommit vid utvärderingen. Utöver ovannämnda punkter diskuterade vi också utarbetandet av läroplanen/arbetsplanen i åk 3, språkklubb, vilka nya elevaktiviteter som tillkommer i åk 3, kamratstödjare, antimobbningsteam, Rektors elevråd, skolkör, konstklubb, mattepåse, lägerskola, stafettkarneval, revidering av anställningsavtal m.m, m.m.

Vi avslutade dagen med att planera återstoden av vårterminen 2010; Mumindagen, samlingen i kyrkan inför påsk, påskpysseldagen, bokbytardagen, skräpplockardagen, elektronisk utvärdering till hemmen, Stockholm minimarathon, Sveriges nationaldag, besöksdagar för de nya eleverna, skolavslutningen och sommaraktiviteter.

Strax innan vi angjorde hamnen i Stockholm hann vi ännu dra upp riktlinjerna för höstens kickoff för personalen i Nådendal i augusti. Jag har i något svagt ögonblick lovat ta emot dem alla i stugan i Muminlandet... skämt åsido, det kommer att bli hur trevligt som helst!

Känslan jag i dag bär på är att alla vi som jobbar i Gripsholmsskolan;
"... har en absolut fast övertygelse
att önskan om en bra skola kan bli verklighet
att vi är måna om att hålla kvar en tydlig, inre bild
av det vi vill åstadkomma.
Vi utvecklar skolan steg för steg
utan minsta tvivel eller misströstan..."

Tack för det!

Trevlig helg,
rektor Nina





2 kommentarer:

  1. Hej Nina!
    Din blogg är den enda jag läser - och kollar direkt varje fredag vad du skriver!Du kan vara mycket stolt över dina lärare tycker jag som förälder....

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Även jag läser endast en blogg, nämligen denna. Jag brukar läsa på söndagkväll innan sängdags och jag får inspiration till kommande veckas arbete och allt annat spännande som skall ske. Tack för dina kloka ord Nina.
    /Förälder

    SvaraRadera