fredag 26 mars 2010

Tillfreds med livet

"Du måste räkna med
att leva varje dag
på ett sätt
som får dig
att känna dig
tillfreds med livet -
så att om det skulle
ta slut i morgon,
kommer du
att vara nöjd
med dig själv."

Jane Seymour

Min svärfar Gösta, 86 år, ligger svårt sjuk och försöker igen en gång kämpa sig tillbaka till livet. Han har varit riktigt illa däran under den senaste tiden och hela familjen håller andan.
Jag hoppas att Gösta känner sig tillfreds med det liv han levt.

Det är en sak att säga att man skall "leva så att om livet skulle ta slut i morgon, kommer man att vara nöjd mig sig själv" - det är en helt annan sak att leva så i praktiken.

Mina tankar går ofta till Gösta; det är mycket han hinner tänka där han ligger liten och skröplig i sin sjuksäng. Jag har påmint min man om att han - trots att det känns tungt- skall ta sig tid att finnas hos sin pappa nu. Ingen skall dö ensam.

Själv har jag lyckan att ännu ha mina egna föräldrar relativt pigga och krya, hälsningar till er!

Min arbetsvecka har präglats av anställningsintervjuer; vi har många riktigt goda sökande till våra tjänster och det gläder mig!
Intervjutillfällena fortsätter nästa vecka. Nästa vecka har jag också besök av Skolinspektionen, riktigt spännande...
Det gäller som sagt att leva så att man kan känna sig tillfreds med det man gör.

God helg,
rektor Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar