fredag 5 februari 2010

Att skriva sig till läsning

"Till mormor och morfar.
Jag har lärt och läsa och skriva.
Jag kan bara skriva på datorn
för mina händer är det lättare.
Mari säger orden och jag finner bokstäverna.
Jag tycker mycket om att skriva.
Hälsningar Jens"

Brev från Jens 5 år, med vägledning av Mari 7 år
(ur boken "Skriv på dator - lär å lese" av Arne Trageton)


Denna vecka deltog lärarna i Gripsholmsskolan i ett seminarium med rubriken "Att skriva sig till läsning med datorns hjälp". Föredragshållare var den norska professorn Arne Trageton som menar att forskning tydligt visar att skrivning är lättare än läsning. Den kulturhistoriska och skolhistoriska traditionen gör att många skolor lägger tonvikten på läsinlärningen i nybörjarundervisningen. Ett argument har varit att det är svårt för 6-7 åringar att skriva för hand innan de lärt sig forma alla bokstäverna. En dator som skrivredskap förenklar emellertid skrivprocessen och löser detta problem. Barnen kan koncentrera sig på innehållet i det de vill förmedla i stället för att sätta möda på att forma bokstäverna.

Listar här några punkter att tänka på när man tillämpar denna metod:
- eleverna skall alltid jobba parvis stående vid en dator
- båda i paret skall vara aktiva
- texterna skall alltid läsas för någon
- texterna skall utmynna i böcker
- viktigt med multimodala texter, både text och bild
- bilden är lika viktig som texten
- lekfull träning av fingersättningen
- processkrivning; skriv->respons->skriv->respons->skriv klart
- datorerna skall stå framme
- bunden handskrift från åk 2
- på tre år "vinner" dataklassens elever ett år
- lång text och korrekt skriven text går hand i hand
- att skriva är lättare än att läsa för 4-7 åringar
- alltid bokstavstest vid skolstart
- en 6-åring kan i snitt 6000 ord
- be eleven skriva först så vet du vilken bok eleven skall läsa (på vilken nivå)
- viktigt med ett eget bibliotek i skolan
- viktigt med klassrummets inredning
- eleverna är i första hand producenter, inte konsumenter
- m.m, m.m

Arne besökte vår skola på eftermiddagen och började genast då han klev in resolut möblera om...
Ken, som inte just då var på plats i skolan, möttes av en helt ny möblering i sitt klassrum följande morgon. Detta tog han med jämnmod så där som Ken gör och han konstaterade efter sin första lektion den dagen att det nya sättet att möblera också gjort undervisningssituationen mer effektiv och att eleverna diskuterade och producerade mer text än tidigare, härligt!

Nu jobbar vår skola vidare utgående från denna metod och vi ser fram emot att träffa professor Arne nästa gång i maj.
Nämnas kan att vi även knutit ytterligare kontakter med Mälardalens högskola för att få forskare där att följa vår satsning på datorer i undervisningen.


Snart klart jobbat för denna vecka, då styr jag och min man kosan mot Göteborg och båtmässan där.
Trevlig helg,
rektor Nina.



2 kommentarer:

  1. Vore intressant att få veta hur möbleringen var innan respektive efter ommöbleringen!

    SvaraRadera
  2. Ber dig ringa läraren Ken Åbrink tel. 070-1009053 så berättar han gärna mera om möbleringen.
    mvh rektor Nina

    SvaraRadera