fredag 12 februari 2010

Leva i nuet

Om otålighet:
"Otåligheten bryter av
nyckeln i låset
och måste sedan sätta sig
i trappan och vänta."

Om tålamod:
"Att få allting
behöver inte nödvändigtvis innebära
att man får allting genast."

Ibland förvånas jag över den otålighet som präglar oss människor i dag. Vi vill gärna veta så mycket som möjligt om allt som väntar oss - både i nära förestående tid men också om det som ligger längre fram i tiden.
Oftast nöjer vi oss inte heller med ett svar; vi vill ha ytterligare förtydligande svar om framtiden så att vi kan känna oss riktigt säkra på vad som väntar oss...
Dessvärre har livet lärt mig att det sällan blir som man tänkt sig - och tur är väl det kan man kanske säga.

"Människan är oförmögen att leva i nuet,
endast det förflutna och framtiden kan uppta oss"
(Blaise Pascal)

Vi vuxna som jobbar med barn och unga kan här göra ett aktivt val om vad vi vill överföra på nästa generation. Enligt min mening är det självklart att åtminstone barn får stanna upp i ögonblicken och njuta av det som är.
Under veckan som gått har yoga för barn introducerats av Ulrika och kanske kan dessa stunder under skolveckan hjälpa barnen att stanna upp och bearbeta alla intryck och allt de upplever.
Som skolledare resonerar jag som så att det gott räcker med att jag sätter min energi på planering av framtiden, jag ser helst att mina lärare lever här och nu i samvaron med eleverna.

Till sist några tänkvärda ord inför helgen;
"Livet är det som händer
medan du gör upp andra planer."
(John Lennon)

Allt gott,
rektor Nina

1 kommentar:

  1. Viktiga ord Nina!
    Och väldigt viktigt i en tid då man ser att barn idag är mer stressade än tidigare....Där är vi förebilder - och själv tränar jag på det varje morgon när vi går den långa och vackra vägen till skolan, att vara närvarande med mitt barn och ta vara på den stunden tillsammans....
    Tack för erat underbara jobb med våra barn!!

    SvaraRadera