EU-kommissionen publicerade år 2007 en lista över nyckelkompetenser för livslångt lärande. En av dessa kompetenser är digital kompetens och den definieras på följande sätt:
”Digital kompetens innebär säker och kritisk användning av informationssamhällets teknik i arbetslivet, på fritiden och för kommunikationsändamål. Den underbyggs av grundläggande IT-färdigheter dvs. användningen av datorer för att hämta fram, bedöma, lagra, producera, redovisa och utbyta information samt för att kommunicera och delta i samarbetsnätverk via Internet.”
Gripsholmsskolan har försett varje elev med en egen dator direkt från skolstarten. Målet är, att eleven vid utgången av grundskolan skall ha utvecklat en god digital kompetens som motsvarar det som väntar i ett framtida yrkesliv. Användningen av datorn som ett redskap i lärandet kommer i första hand att handla om läs- och skrivinlärning med datorns hjälp utgående från den norska professorn Arne Tragetons metod. Datorn skall också på sikt användas då eleven gör sina läxor, för kommunikation, för att hämta information på Internet och för projektbetonat arbete där redigerade bilder och filmer ingår.
Förutsättningarna för att skolan skall lyckas med sina intentioner att se informationsteknik som ett redskap i lärandet är att lärarna har en aktiv digital kompetens och att tekniken fungerar. Andra viktiga faktorer torde vara samverkan pedagogik-teknik, god förankring, långsiktighet, uthållighet, utvärdering, upprätthållande av ett trådlöst nätverk samt modet att förverkliga allt detta.
Inför läsåret 2009-2010 ställde vi följande En-till-en mål i Gripsholmsskolan:
Eleverna i förskoleklassen och åk i 1-2 skall bekanta sig med:
- pages
- numbers
- keynote
- iPhoto
- iMovie
- blogg
- chatt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar