fredag 16 oktober 2009

Min Plats På Jorden

"Här är allt så nära
jag stannar här ett tag
tar det jag kan bära
och det som är i dag

Jag vill bara andas
se färgerna igen
sol och regn som blandas
med ro i skymningen

Jag har orden - och jag följer dem
till min plats på jorden
jag tror jag kommit hem"

(Py Bäckman)

Vad jag trivs bra på min nya arbetsplats! Jag är glad över att jag antog utmaningen att flytta till Mariefred och starta upp Gripsholmsskolan. En skola där jag har möjlighet att på alla plan lägga en god grund och ange tonen för skolans kommande verksamhet. Vad vi nu sår skördar vi i framtiden, så är det.

Det är en härlig känsla när värderingar, planeringar och funderingar bär; när det jag förespråkar och jobbar för faller i god jord och till och med uppskattas.
Det är bara att konstatera att jag yrkesmässigt hittat min plats på jorden.

Den enda smolken i bägaren är den saknad jag känner efter mina kära barn Oskar och Ida. Jag har lovat dem att inte bli för personlig i min blogg men kan inte låta bli att i dag sända en hälsning till dem. Oskar som är 21 finns i New York för att studera på sin drömskola Drummer´s Collective och jag känner att han trivs och mår väldigt bra. Ida som är 19 går i sina föräldrars fotspår och studerar till speciallärare i Finland. Det var mycket duktigt av henne att komma in till den utbildningen direkt efter studentexamen.
Kramar till er båda!

Vår skola har verkat i endast två månader fast det känns som en mycket längre tid. Det finns ett stort intresse för vår skola och vi drar i stort sett varje vecka upp nya riktlinjer för vår kommande verksamhet och ibland undrar jag var allt detta skall sluta? Det är så otroligt roligt, stimulerande och spännande att planera inför framtiden. Alla i personalen brinner av iver att få förverkliga både det ena och det andra och ibland känner jag att jag måste "hyrta in" lite grann (hyrta in betyder bromsa in på Sjundeå-dialekt). Vi skall brinna för vårt jobb men akta oss för att brinna upp.

Ett bra sätt att hyrta in är att följa med sin man på rådjursjakt.
Det skall jag göra i helgen.

Ha det bra allesammans,
hälsningar rektor Nina



1 kommentar:

  1. Du är helt fantastisk!!
    Isabelle sa en dag när hon kom hem från skolan: Mamma, vi har världens bästa rektor på vår skola!
    Vi är så glada att vi fått förmånen att ha våra barn i Gripsolmsskolan!
    Kramar från Camilla och Christian Fredriksson

    SvaraRadera