fredag 6 november 2015

Fars dag på söndag

Fars dag




Muminpappans visa

Jag är en pappa.
Pappor är de flesta
och man beter sig som en pappa för det mesta.
Jag känner mig ibland som en staty.
Vår söndagsmiddag ger mig lust att fly,
den saknar spänning och den saknar krydda.
Jag talade om saken den här dan,
jag sa att jag är rädd för att bli van,
att fastna i familjens trygga vanor.
Förstår ni, jag vill ut i egna banor,
där jag kan få försvara och beskydda.

Förlåt mig! Tro, jag älskar er beständigt
men är verandalivet verkligen nödvändigt?
Jag vet att ingen skurk har hotat oss
men tänk om jag i alla fall fick slåss!
Min kära hustru, jag är alltid trogen.
Du är så effektiv och mycket mild.
Men varför kan jag inte få bli vild
och arg och röva bort dig in i skogen?
Vem är det som du vill att jag skall vara?
Låt mig få slåss, beskydda och försvara!

P.S Jag kommer nu sen när jag kommer...

(Text: Tove Jansson)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar