torsdag 31 oktober 2013

Usch vad jag skäms!



Usch vad jag just idag skäms över den bransch jag representerar - friskolor i Sverige.
Jag tittade nämligen i går kväll på programmet Uppdrag granskning på SVT.

I programmet framkommer med all tydlighet att en del av friskolorna inte lever upp till kravet på att skolorna ska vara öppna för ALLA barn.
Det är barnens och föräldrarnas rätt att välja skola - det är inte skolans rätt att välja sina elever, punkt!

Ännu sorgligare känner jag mig längre fram i programmet då en huvudman på en friskola kallar sina elever med särskilda behov bl a för ruttna äpplen...
Då är man som huvudman definitivt på fel ställe.

Den svenska skolan; både den kommunala skolan och friskolan ska vara öppen för alla barn. Såvida alla som vill börja på skolan inte får plats ska tydliga regler tillämpas.

På vår skola har Skolinspektionen slagit fast att våra antagningsregler ska vara:
1. Syskonförtur
2. Anmälningsdatum.

Klart och tydligt.



Trevlig fortsättning på höstlovet,
hälsar rektor Nina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar