fredag 30 september 2011

Kontraster

"Never give up
- if you do
you will lose..."

Jag är igen en gång på besök i kontrasternas land USA. Varje gång jag är här slår det mig hur väl ordnat vi har det hemma i Norden.

Hemma har vi alla har rätt till sjukvård, rätt till gratis utbildning, ingen behöver svälta och de allra flesta av oss har ett hem.

I min värld är det just precis så det ska vara. Jag betalar gärna min skatt för att dra mitt strå till den gemensamma stacken för att samhället fungerar som det ska. Om vi inte hjälper varandra, vem ska då hjälpa?

Jag blir på riktigt illa berörd då jag bland uteliggarna i New York ser unga människor som mår så dåligt att de knappt orkar sitta upprätt för att tigga för att få en slant eller en bit mat -"anything helps, really" - står det på skyltarna...

Som jag säger till mina egna unga vuxna barn när då vi passerar: "De är också någons barn."


Trevlig helg,
rektor Nina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar