fredag 3 december 2010

När hjärnan får bestämma


När jag härom veckan deltog i Skolledardagarna i Stockholm hade jag möjligheten att höra forskaren Carl E Olivestam berätta om hjärnforskningens senaste rön.

Han säger att vi skall jämföra hjärnan med en pågående konsert där resonans, partitur, instrument, dirigent, musiker, publik och musikkritiker alla är delaktiga.

Han berättade vidare att hjärnans arbetsminne är begränsat. Det är därför relevant att ställa sig frågan vad arbetsminnet skall belastas med?

Hjärnforskningen säger entydigt att det är mycket viktigt att stänga av hjärnan, att vila och att sova! Detta råd handlar inte om något moraliserande utan grundar sig på faktabaserad kunskap enligt forskarna.
"Om du med liten ansträngning vill lära dig mycket skall du sova mycket", säger Olivestam.

Rörelse och lärande hör ihop, hjärnan skall ha kul, överraska hjärnan, använd olika undervisningsmetoder och variera dig i din undervisning uppmanades vi som jobbar i skolan att tänka på.

Läraren skall fungera som en "Roll model" för eleverna; lika mycket vad läraren säger så är det viktigt vad läraren gör, fick vi också höra. Eleverna fungerar nämligen som spegelneuroner och detta faktum är viktigt inte minst för de elever som har svårt med kognitivt lärande.

Här följer slutligen hjärnforskarens levnadsråd:

Ha roligt
Utmana dig själv
Låt dig överraskas
Sätt upp mål och drömmar
Ät bra
Motionera
Vila!

Något att tänka på, eller hur?

Trevlig helg i adventstid,
rektor Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar